Online zpravodajství

13:29:19

Konference skončila!

13:24:29

Z diskuze vyplývá, že je důležité občanům vysvětlovat, jak a proč šetři smart technologie peníze, případně kam pak ušetřené peníze plynou. Osvěta je základním pilířem. 

13:23:18

Diskutuje se nad otázkou, jak chytré technologie prezentovat a šířit o nich osvětu. 

13:11:16

Lukáš Korych: Dále pořádáme konference, tematické workshopy (např. SMART řešené v dopravě), provozujeme web chytryregion.cz...

13:08:53

Lukáš Korych: Pracujeme koncepčně. Jednou z činností CIRI je zpracování strategie chytrého regionu. Začínáme tvořit koncept chytrého venkova. 

13:07:06

Lukáš Korych: Snažíme se budovat síť partnerů v regionu a podporujeme zavádění SMART projektů. Partneři jsou mezi sebou v interakci. 

13:06:25

Lukáš Korych mluví o shánění partnerů pro spolupráci, důležité je propojení s univerzitou a výzkumem. Stejně podsatatná je spolupráce s vládou. 

13:00:01

Posledním prezentujícím je Lukáš Korych, ředitel Centra investic, rozvoje a inovací.

12:55:29

Jan Jarolím o dataloggerech: Z vody, kterou vyčerpáme ze země, se nám polovina ztratí, než dojde k domácnostem. To je obrovské číslo. Za čtyři roky jsme se z 60 % dostali na 50 %, což je úspěch, ale pořád je to hrozně moc. Dataloggery umějí vyhledávat černé odběry a nám pomáhají najít místa, kde k úniku dochází. Investovali jsme do nich 2 mil. korun, které se městu rozhodně vrátí. Ročně kvůli vodě ztrácíme 5–7 milionů korun. Běžná ztráta v ČR je ztráta někde kolem 20 % vody. 

12:53:30

Jan Jarolím: V SMS info systému máme zaregistrovanou zhruba tisícovku lidí. Nejsou to jen obyvatelé, ale i majitelé nemovitostí, které můžeme informovat třeba v případě povodní. 

12:48:03

Jan Jarolím o projektech ve Dvoře Králové: mapový portál GIS, aplikace Hlášení závad, metropolitní síť, kamerový systém, SMS InfoKanál, dataloggery, dálkově odečítané vodoměry.

12:46:21

Jan Jarolím: Do SMART projektů jsme se vrhli více spontánně. Máme obrovský problém s vodovodní a kanalizační sítí, který musíme řešit. Hodně SMART projektů v našem městě se týká právě tohoto problému. 

12:44:56

O SMART projektech bude hovořit také Jan Jarolím, starosta Dvora Králové.

12:39:54

Michal Bačovský hovoří o průběžných řešeních: udržitelná městská mobilita (MHD, nabíjčeky pro auta a e-kola), služby v oblasti ICT (objednávkový systém na úřadě, elektronické předzpracování formulářů, mobilní aplikace Žďár4U), energetický management (městské budovy, veřejné osvětlení).

12:34:48

Michal Bačovský: Je třeba budovat koncepci, protože řešení SMART není jednorázové, ale zabere roky. Je nutné tedy počítat s tím, že přesáhne volební období a že se mu budou věnovat jiní lidé, proto ta koncepce. 

12:33:23

Michal Bačovský: Nepřemýšlíme nad tím, co je to SMART CITY, definice je široká, ale děláme projekty. Důležité je: podpora vedení města, řešení dříve identifikovatelných problémů (ne vymýšlení nových), nepolitické pojetí... SMART neznamená, že začneme všechno dělat chytře a že doposud bylo všechno hloupě. 

12:31:29

Největším problémem Žďáru je fakt, že ubývají mladí lidé. Ve městě vystudují střední školu a pak se přestěhují do Brna, Hradce nebo Prahy. Tohle chce vedení města změnit. 

12:30:37

Michal Bačovský hovoři o fungování SMART projektů ve Žďáru nad Sázavou. 

12:30:07

Dalším panelistou je Michal Bačovský ze Žďáru nad Sázavou, kde je koordinátorem SMART city.

12:25:45

Tomáš Pršala hovoří o příkladech využítí energetických systémů a jejich funkcionalitách. Například při překročení denního limitu spotřeby plynu nebo elektřiny na to umí systém reagovat.

12:17:28

Konference pokračuje prezentací Tomáše Pršaly z Innogy na téma Inteligentní energetické management systémy.

12:02:22

Následuje další přestávka...

12:02:10

Rostislav Rajda: Nezapomínejme v dnešní době mobilních telefonů na selský rozum, ten je pro mě nejvíc SMART. 

11:48:50

Rostislav Rejda: Nápájení veřejného osvětlení může přes den sloužit třeba i pro senzory na parkování, meteostanice, wifi routery, nabíjení elektrokol...

11:38:45

Rostislav Rajda: Pokud s osvětlením přejdeme do SMART systému, budoucnost spočívá v tom, že se světla vymění a o tom, zda svítí, nebo ne, rozhoduje něco jiného, než jestli to nich půjde proud. 

11:35:29

Rostislav Rajda: Veřejné osvětlení je vyjma silnic a chodníků nejrozšířejnější infrastruktura. Osvětlení funguje na elektřinu, kterou město kupuje tak či tak, a navíc je možné ji snadno měřit. 

11:33:40

Rostislav Rajda: Město pomocí SMART projektů získává i data, která doposud neměl. Měl by je umět vhodně využít. Díky tomu se může chovat efektivně a šetřit peníze.

11:33:00

Rostislav Rajda: SMART projekty by měly občanům zkvalitňovat život a městům snižovat náklady. 

11:29:19

Dalším panelistou je Rostislav Rajda z Innogy, bude hovořit na téma světlo. 

11:15:56

František Vašek o motivaci zaměstnanců, aby se chovali slušně k elektromobilům, která sdílejí: Máme v nich krabičky, které sledují některé jízdní aspekty, je možná nahlásit závady pomocí aplikaci. Věříme také, že jde o uzavřenou skupinu lidí, která se i k sobě navzájem chová slušně. Řešení v tomto ohledu stále hledáme. V Německu už na to jsou technologie, pravidla a veřejný pranýř. 

11:11:34

František Vašek hovoří o sdílení automobilů mezi zaměstnanci v jednom týmu pomocí aplikace, kde je možné si auto rezervovat i třeba tak, že ho zájemce "pozve" na jednání, které si dává do kalendáře. 

11:07:00

František Vašek hovoří o výhodách sdílených automobilů na elektřinu a aplikaci, pomocí které služba funguje. Pro firmu Innogy to není žádný superziskový byznys, slouží spíše jako vstupenka do této oblasti. 

11:05:42

František Vašek: Přechod na ekonomicky efektivní a čistou mobilitu je potřeba dělat pormyšleně a kompletně. 

11:02:46

František Vašek porovnává ceny elektřiny a fosilních paliv. Aby se elektroauto vyplatilo, je nutné hodně jezdit.

11:01:22

František Vašek: Brzy má přijít na trh Škoda na elektřinu s pořizovací cenou cca 350 tisíc korun.

11:00:42

František Vašek: V současné době je na českém trhu dostupných asi 20 modelů aut dostupných do půl roku. Bohužel jsou 2,5x dražší než auta se spalovacími motory. 

10:59:09

Na stejné téma bude mluvit i František Vašek z Innogy.

10:57:58

Pavel Tomíček: Norsko, které se nám v elektromobilitě dává za příklad, bylo před osmi lety tam, kde jsme my dnes.

10:53:31

Pavel Tomíček: Spolupracujeme také s developery, aby parkování u nově stavěných obytných domech bylo připravené na vybudování stání pro elektroauta. 

10:52:28

Pavel Tomíček: spolupracujeme se Škodou a jejich autocentry, která vybavujeme například fotovoltaickými panely. 

10:47:30

Pavel Tomíček: Innogy má 32 stanic, připravujeme dalších 15.

10:46:13

Pavel Tomíček hovoří o CNG, které je významně šetrnější k životnímu prostředí. Vůči benzínu je o poznání levnější (nafta cca 32 korun, CNG cca 18 korun). 

10:43:52

Pavel Tomíček: Chytré město je město, které ví, co dělá. Došel jsem k tomu po té, co jsem slyšel vizi, jak k tomuto tématu přistupuje Amsterdam. Naše hlavní město je o poznání pozadu. 

10:42:36

Pavel Tomíček z Innogy Česká republika bude hovořit o mobilitě.

10:39:53

Konference po přestávce pokračuje...

10:19:40

Následuje pauza, konference bude pokračovat cca v 10:30 hodin. 

10:13:10

Technologické centrum je místem a platformou, která spojuje veřenost, podnikatelskou sféru a státní správu. 

10:07:50

Co musí podle Ondřeje Zezuláka splňovat město, aby bylo SMART? Mít vizi, reagovat na technologický pokrok, sbírat a analyzujovat data, rozvíjet potenciál svých obyvatel a efektivně komunikovat. 

10:00:19

Ondřej Zezulák představuje Technologické centrum HK, které funguje už 10 let. Centrum pomáhá například začínajícím nebo již zkušeným podnikatelům. Centrum každý rok pořádá desítky akcí – workshopy, konference či individuální konzultace. Spolupracuje se studenty, podporuje startupy. 

09:57:02

Třetím panelistou bude Ondřej Zezulák, ředitel Technologického centra Hradec Králové.

09:52:31

Karel Vít: Spokupráce města a kraje je výborná. Kde spolupracovat potřebujeme, tak spolupracujeme. Tam, kde to drhlo, se to snad zlepší po příchodu nového vedení. Spolupráce je nutná, aby se nám dařilo budovat chytrý region, samotné město nic moc nezmůže.

09:49:59

Karel Vít: Hradec se snaží budovat chytrý úřad, který budou především občané vnímat jako SMART. Cílem není to, aby byl jen jako SMART nazýván. 

09:47:37

Karel Vít: Pomalu začínáme plnit energetický management města, najali jsme manažera. Tepelné hospodářství ve městě je naší akciovkou. Dále rozvíjíme technické vzdělávání, technické obory, snažíme se s tím potýkat už na základních školách. Za tímto účelem město do škol investovalo 100 milionů korun.

09:43:13

Karel Vít hovoří o spolupráci se státem, krajem, dopravním podnikem i nedalekými Pardubicemi. SMART projekty musí podle něj přesahovat město, jinak nemají šanci na to, aby uspěly. 

09:37:00

Dalším prezentujícím je Karel Vít, vedoucí odboru strategického plánovaní a projektového řízení v Hradci Králové.

09:35:56

V diskuzi si posluchači pochvalují technologii, kdy je možné ve vozech hromadné dopravy uhradit poplatek za jízdenku platební kartou.  

09:32:47

Ondřej Krejcar: příklady SMART projektů – optimalizace dopravního světelného systému ve Zlíně, který zlepšuje průjezdnost městem. 

09:31:20

Ondřej Krejcar: Tam, kde se k projektu přidává SMART, tam se přidávají peníze, lidi jsou tlačení, aby používali koncept SMART. Jako příklady uvádí chytrou ekonomiku, chytrou dopravu, chytré životní prostředí (svoz odpadů), chytré lidi či chytré bydlení (inteligentní bydlení – šetření energie) či chytrá vláda (komunikace s úřadem).

09:27:51

Ondřej Krejcar představuje projekt Smart WakeUp – PRO PŘÍJEMNÉ VSTÁVÁNÍ. Získávala se data spojená se spánkem, konkrétně půl hodiny před tím, než zkoumaná osoba vstala. 

09:22:15

Ondřej Krejcar: SMART technologie musí být mezi sebou propojené, aby uživateli přinášely užitek. 

09:19:50

S první přednáškou vystoupí Ondřej Krejcar, proděkan Fakulty informatiky a managementu pro vědu a výzkum na královéhradecké univerzitě. 

09:18:41

Úvodní slovo si vzal Ondřej Zezulák, ředitel Technologického centra Hradec Králové. Přivítal hosty a odstartoval odbornou část konference. 

09:17:00

Tisková konference začala!

21:17:54

Konference začíná v 9:00 hodin.