Online zpravodajství

11:53:24

On-line chat s Martinem Červíčkem je u konce. Děkujeme, že jste ho sledovali. 

11:53:03

Otázka: Dobrý den, co je větší divočina, policie nebo politika?

Martin Červíček: Jak kdy… :-) Škoda, že o divočině u policie nemohu moc mluvit, a vlastně o politice také ne, abych nenaštval své kolegy. Od prvního momentu, co už nejsem policistou, se často setkávám s veřejností v našem kraji, například v odlehčených debatách, které organizuji v rámci Pražírny Martina Červíčka, a tam kromě povídání o věcech vážných nebo problémech dané lokality často plno věcí o divočině kdekoliv, snad i zajímavě, prozradím. 

A protože náš čas pro dnešní on-line chat se nachýlil ke konci (redaktoři už se mnou nemají trpělivost… :-) ), dovolím si vás, kdo budete mít zájem, třeba někdy pozvat na Pražírnu. A zároveň všem čtenářům přeji jenom vše dobré v životě a krásné léto. S úctou, Martin Červíček.

11:46:36

Otázka: Na fotkám jsem viděl, že máte na oblečení logo hradeckého hokejového klubu. Jak vidíte příští sezónu, když odešlo tolik těch lepších hokejistů?

Martin Červíček: Jsem velký fanoušek hradeckého hokeje, obdivuji všechny lidi, kteří dělali všechno pro to, aby se nejvyšší hokejová soutěž hrála v Hradci Králové, a přestože přání z minulé sezony nebylo naplněno a titul nezůstal v našem krásném městě, tak úplný pesimista nejsem. Je to úplně jiný tým a obrovská šance nejenom pro mladé hráče a trenérský tým, ale i pro plno zkušených hokejistů, kteří můžou v dresu hradeckého Mountfieldu dokázat, že mají ještě mnohé před sebou. Sezona se rozjede a mám pocit, že před play off se ukáže, jestli je potřeba kádr vhodně doplnit pro lepší výsledek než v minulé sezoně.

11:42:31

Otázka: Dobrý den, velmi by mě zajímal Váš názor na kauzu ohledně tolik potřebné rekonstrukce Velkého náměstí v Hradci Králové. Je to věc, která se řeší v řádu let, nyní (pokud se pletu, tak mě prosím opravte) je rozhodnutí v rukou hořického úřadu, ale nic není vyhráno. Je vidět, že veřejnost tuto kauzu vnímá, protože posledních měsících někteří občané začali upozorňovat na nešťastný povrch náměstí sázením květin do výmolů silnice. Nakolik je podle Vás pravděpodobné, že se např. do roku 2020 spustí tato rekonstrukce a z odstavného parkoviště (tankodromu) se stane opravdové historické centrum jaké si Hradec zaslouží?

Martin Červíček: Politik nemůže vstupovat do správního řízení o stavebním povolení na podobné rekonstrukce. Myslím si, že historické centrum Hradce Králové si jednoznačně zaslouží lepší náměstí, a přestože to není v kompetenci kraje, mám pocit, že snaha ze strany magistrátu o komplexní rekonstrukci nepolevila, neboť stávající dílčí opravy nemohou určitě nikoho dlouhodobě uspokojit. Zároveň mám pocit, že důležitost podobné rekonstrukce si uvědomují všichni dotčení a že jakýkoliv správní orgán kdekoliv bude spíše hledat cestu, jak stavební povolení udělit.

11:37:29

Otázka: Dobrý den, nejsem z vašeho obvodu a nemůžu vás volit, ale udělala bych to ráda. Máte toho na starosti hodně a když vyhrajete, bude toho ještě víc. Jak to celé budete zvládat s rodinou? Máte vůbec nějaký volný čas? To nasazení je obrovské. 

Martin Červíček: Rodina si zvykla, neboť moc dobře vědí, že bych nebyl úplně šťastný, kdybych se nemohl s podobným nasazením věnovat věcem kolem nás… Ale zlepšil jsem se a většinu volného času už umím věnovat svým nejbližším.

11:34:51

Otázka: Dobrý den, velice by mě zajímalo, jak se stavíte k volbě nového ředitele na GJKT. Zda se jedná jen o politický krok, nebo je to krok vpřed?

Martin Červíček: Budu mluvit sám za sebe. Seznámil jsem se s podklady výběrového řízení, doporučení komise, pozorně jsem poslouchal diskuzi k tématu a hlasoval jsem v souladu s doporučením komise.

11:32:48

Otázka: Zajímalo by mne, pane generále, zda jako bývalý policejní prezident sledujete i současné dění v bezpečnostní oblasti a zda si myslíte, že je naše policie nezávislá?

Martin Červíček: Určitě je nezávislá, přestože ingerence některých politiků do fungování bezpečnostního prostředí se v čase nezmenšuje, někdy mám pocit, že se i zvyšuje. Vím, o čem mluvím, neboť to byl i jeden z důvodů, proč jsem odcházel z pozice policejního prezidenta, neboť jsem odmítl ustoupit „neodůvodněným” požadavkům ministra vnitra. Policie je stejně jako státní zastupitelství součástí výkonné moci, jediný, kdo se má odpovídat politikům za práci policie, je policejní prezident a vždy v souvislosti s nezávislostí bude důležité, jak silnou osobnost bude mít policie ve svém čele. Týká se to samozřejmě celého bezpečnostního prostředí. S ohledem na svoji zkušenost a poznání, jak funguje celý systém, jsem přesvědčen, že veřejná kontrola, práce jednotlivých policistů a jejich velitelů, zákony a předpisy, kterými se musí řídit, vytváří předpoklad, že se nikomu nepovede zásadně nezávislost tohohle prostředí změnit.

11:27:14

Otázka: Pane Červíčku, co si myslíte, že Vaše zvolení v Senátu, když to dopadne, přinese Vaše nová pozice občanům Náchodska, za které kandidujete nebo v čem zlepší Vaši práci na kraji?

Martin Červíček: Jsem o tom hluboce přesvědčen. Umím si představit, že jako případný senátor mohu daleko efektivněji vyjednávat o věcech, jako jsou investice do železniční infrastruktury, na opravy krajských silnic, více projednávat stanoviska související s rozvojem dálniční sítě u nás v kraji, pravidel a podmínek pro dopravní obslužnost a mnoho jiných zákonů, které ovlivňují dopravu v našem kraji. Neméně důležitá je pro mě bezpečnost, kde díky své zkušenosti mohu více usilovat o vytváření podmínek a lepší fungování bezpečnostních složek. Mohu více jednat o bezpečnostní situaci, o prioritách, které jsou důležité pro zajištění pocitu bezpečí našich občanů. Určitě bych mohl pokračovat v mnoha dalších příkladech, ale chci se zmínit zejména o tom, že své případné senátorství chci zaměřit i na jakékoliv drobné problémy, které je potřeba řešit mimo města a kraje. Navíc jsem přesvědčen, že senát potřebuje odborně připravené lidi, například v oblasti bezpečnosti nebo lidi, kteří žijí aktuálními regionálními problémy než za každou cenu politiky ochotné se ucházet o jakoukoliv funkci, která se nabízí.

11:18:36

Otázka: Pane Červíčku, proč kandidujete do Senátu, když máte svou aktuální funkci prvního náměstka na kraji ještě minimálně na dva roky? Jde Vám o další funkci a plat nebo v čem vlastně vidíte výhodu své kandidatury pro lidi v našem kraji?

Martin Červíček: Většinu jsem odpověděl v předchozích otázkách. Určitě mně nejde o další plat nebo nějakou funkci. Nakonec funkcí jsem ve svém pracovním životě měl více než dost a nikdy jsem na nich nelpěl za každou cenu. Proto chci zdůraznit, že pokud nebudu uvolněný náměstek hejtmana, nebudu ani pobírat stanovený plat za svoji činnost ve vedení kraje.

11:15:24

 Otázka: Dobrý den, pane Červíčku. Pokud uspějete a budete a půjdete do Senátu, budete uvolněn ze své stávající pozice na kraji nebo budete vykonávat obě funkce souběžně? A pokud současně, nebude práce v Senátu na úkor té na kraji?

Martin Červíček: Chci pracovat nadále pro náš kraj a jsem přesvědčen, že role politika odpovědného na kraji za dopravu jde skloubit s rolí senátora, který zastupuje náš region. Naopak přináší to podle mě plno výhod zejména v souvislosti s praktickým životem a problémy našeho kraje. Určitě nebudu působit jako uvolněný náměstek hejtmana, ale odpovědnost a problémy dopravy chci ve vedení kraje nadále řešit. Navíc jsem přesvědčen, že tato koalice je teprve na začátku cesty, a pokud bude mít možnost v nějaké podobě pokračovat i v dalším období, tak bych pro tento kraj chtěl nadále pracovat i v budoucnu. Z toho vyplývá, že moje případná práce v senátu nebude na úkor práce v kraji, naopak chci využít synergii regionální a celostátní politiky.

11:11:10

Otázka: Dobrý den, na podzim kandidujete do Senátu a Vaším nejsilnějším soupeřem bude Pavel Bělobrádek, jak vnímáte tento „souboj“?

Martin Červíček: Vůbec bych nepodceňoval ostatní kandidáty, a proto to nevnímám a priori jako souboj s nejsilnějším soupeřem. Celý svůj život sloužím veřejnosti, nejdříve 26 let u policie, kdy jsem mimo jiné měl odpovědnost za bezpečnost v České republice, fungování bezpečnostního sboru se 40 tisíci policisty a několika miliardovými rozpočty. Když jsem skončil u policie a šel jsem do veřejného politického života, tak od prvního okamžiku svoji současnou práci vnímám opět jako službu veřejnosti s cílem měnit věci kolem nás, nevyhýbat se jakýmkoliv problémům a hledat řešení. Jsem přesvědčen, že moje dosavadní zkušenost s fungováním státu, nově i kraje a schopnost rozhodnout, pobláznit lidi kolem sebe, aby si uvědomili, že to není o politice, ale o obyčejné práci, je předpokladem, abych mohl pomoci našemu kraji. Nevstoupil jsem doposud do celostátní politiky, protože mám pocit, že tady bydlím a tady mám pro nás všechny něco udělat. A protože po dvou letech práce v regionu mám dojem, že je mnoho problémů a úkolů, které je potřeba synergicky řešit na nejvyšší úrovni, jsem se rozhodl, že bych mohl mnoho věcí v dopravě, bezpečnosti, ale i dílčích problémů Náchodska, Broumovska a Hradecka řešit efektivněji, pokud budu mít možnost pracovat i jako zákonodárce. A příběh toho Martina Červíčka, který slouží celý svůj život veřejnosti, v současné době pracuje na kraji, má zkušenosti a hlavně vůli měnit věci kolem nás, chci nabídnout veřejnosti v mém senátním obvodu s tím, že je budu zastupovat při jakémkoliv problém, který v našem regionu vznikne.

10:55:37

Otázka: Dobrý den, máte čas ještě na nějaké koníčky?

Martin Červíček: Moc času nemám, nicméně kromě motorky si vždy najdu nějaký čas na sportování, takže se snažím třikrát týdně si uběhnout svoji desítku. Naposledy jsem byl včera odpoledne, což úplně dobrý nápad nebyl… :-) Občas si jdu zahrát fotbal nebo tenis, prostě podle času a možností.

10:53:32

Otázka: Zdravíčko. Viděl jsem Vaši super fotku na motorce, jsem taky motorkář – co máte za model? A kolik máte při své práci času na ní jezdit?

Martin Červíček: Mám Triumph Bonneville, stará dobrá krásná Anglie. Jsem už motorkář, který se rád kochá, a proto si mě zrovna tento Triumph našel. Moc času nemám, ale zrovna se chystám v neděli se synem do Krkonoš a Orlických hor.

10:51:01

Otázka: Takovým novým trendem je sharování aut a veřejná doprava, co zastáváte vy? Autobusy a vlaky nebo vlastní auta? Má kraj nějakou koncepci?

Martin Červíček: Koncepci veřejné autobusové a železniční dopravy máme vytvořenou včetně například rozvoje železniční dopravní infrastruktury. Mimochodem každý rok jezdíme 15,5 mil. kilometrů v autobusové doprava a zhruba 5,5 mil. kilometrů v železniční dopravě a stojí nás to poměrně dost peněz z rozpočtu kraje. Počítáme s různými doplňky ke stávající autobusové a železniční dopravě, ale sdílení aut zatím v naších plánech není. V současné době například probíhá finální příprava veřejné soutěže na autobusovou dopravu v našem kraji na dalších 10 let. Slibujeme si od toho zvýšení komfortu pro naše cestující a lepší služby ze strany dopravců. Do roku 2021 obdobnou věc musíme odsoutěžit i v rámci železniční dopravy a já předpokládám, že každou další novou smlouvou, která vzejde ze soutěže, se zlepší veřejná doprava v našem kraji.

10:45:34

Otázka: Nemáte strach, že mostů jako ve Svinarech, co mohou brzo spadnout je v kraji více? 

Martin Červíček: Vzpomínám, že to bylo pár dnů, co jsem seděl v křesle náměstka odpovědného za dopravu a přišli kolegové, že musíme uzavřít Svinarský most. Radši ani nebudu popisovat moji reakci, protože jsem přesvědčen, že na zhoršující stav mostů máme být připravení, mít vytvořený plán nejenom rekonstrukcí mostů, ale i drobných oprav, abychom nemuseli řešit tyto mimořádné situace. Proto jsem rád, že máme nejenom monitorovaný stav více než 600 mostů, které máme u nás v kraji, a budeme rekonstruovat a opravovat mosty, které jsou nejvíce potřeba. Vše je samozřejmě o penězích a já pro letošní rok například chci, abychom dali více peněz do údržbových oprav mostů a prodloužili tím jejich životnost. Strach nemám, ale důrazně jsem kolegům připomněl odpovědnost za stav mostů v našem kraji a doufám, že nikdo z nás se nechce dožít nějaké mimořádnosti.

10:39:29

Otázka: Pane náměstku, jste spokojen s fungováním koaliční spolupráce v zastoupení šesti stran na kraji?

Martin Červíček: Všude je něco… :-) Pokud mám hodnotit dosavadní spolupráci v koalici, tak se mnoho věcí povedlo a problémy v jednotlivých oblastech máme vůli i přes někdy rozdílné názory řešit. Není jednoduché v takto široké koalici vyjít všem názorům vstříc, ale pevně věřím, že vedení kraje není o politikaření, ale především o konkrétním řešení věcí kolem nás. Nakonec nejdůležitější ale bude, jak s námi budou spokojení občané v Královéhradeckém kraji.

10:35:54

Otázka: Všiml jsem si, že jste navýšili vlakové spoje do Adršpachu. Plánujete v tomto směru další změny jízdních řádů? 

Martin Červíček: Navýšili jsme vlakové spoje v Adršpachu především s poptávkou veřejnosti a kvůli řešení neutěšené situace v dopravě. Je to cesta, jak chceme zatraktivnit veřejnou železniční dopravu v našem kraji, takže letos jsme mimo jiné zřídili i nový vlak Humprecht z Hradce Králové do Českého ráje a chceme v tomto pokračovat. Například moje předsevzetí pro příští rok je vytvořit železniční spojení mezi Českým rájem a Adršpachem a podobně.

10:32:29

Otázka: Pane Červíčku, proč se u nás opravujou silnice najednou a proč, když to pak komplikuje dopravu, se se na tom nepracuje i v noci, jako třeba v sousedním Německu, Rakousku a inde?

Martin Červíček: Asi nejsem schopen uvést všechny skutečnosti, které ovlivňují rekonstrukce silnic a někdy oprávněně vyvolávají kritiku veřejnosti. Ale pokud mám uvést z mého pohledu dva důvody, proč dochází k popsaným problémům, tak jsem přesvědčen, že se odvíjí od financí a kompetencí jednotlivých subjektů. Osobně vidím obrovský problém ve skutečnosti, že některé silnice vlastní stát, kraje a obce. Potom lehce nastává situace, že všichni dělají opravy bez velké koordinace a platí, že když dva dělají totéž, není to totéž. Přesto již minimálně poslední dva roky se snažím nutit lidi kolem sebe, abychom koordinaci staveb brali vážně, neboť stejně jako vy jsem řidič a jsem často naštvaný za opravy, které musíme složitě objíždět. Druhý zásadní problém spočívá ve financování. Pokud chcete opravovat silnici z veřejných prostředků, musíte je mít k dispozici v rozpočtu, následně děláte soutěže a velmi často se dostáváte do období letních a podzimních měsíců, kdy po soutěžích můžete začít stavět. Proto dochází ke kumulacím a teď si stačí uvědomit, že my každý rok stavíme za miliardu, ŘSD za obdobný objem peněz a do toho přichází lokální opravy měst. Vůbec se nedivím nervozitě, ale nezbývá nám řidičům nic jiného, než to vydržet a o to bych chtěl všechny poprosit. Já naopak slibuji, že už v příštím roce udělám všechno pro to, abychom měli některé silnice odsoutěžené dopředu a mohli začít stavět od brzkých jarních měsíců a tím rozprostřeli stavební sezonu do delšího období. A v noci? Je to otázka související s vyššími náklady, což ale rozhodující úplně není, spíše řešíme problémy se stížnostmi a námitkami při vyřizování stavebních povolení, kdy se velmi často stává, že dotčené subjekty a občané s tím nesouhlasí. Nicméně i tohle by bylo fajn do budoucna více využívat.

10:22:27

Otázka: Kde vás nejvíce tlačí bota co se týče rekonstrukce silnice. Já myslím že všude, ale co podle vás?Hradecko?

Martin Červíček: Chce se mně napsat „všude”, stačí si připomenout, že polovina z 3300 km silnic, které spravuje kraj, je v havarijním stavu. Vnitřní dluh na naších silnicích je odhadován zhruba na 11 mld. korun a jediná cesta, jak situaci ve střednědobém horizontu zlepšit, je navýšit objem peněz na rekonstrukce silnic. Jsem přesvědčen, že v posledních dvou letech se nám to daří, neboť jsme zdvojnásobili objem peněz do oprav silnic. V minulém a letošním roce vždy investujeme zhruba jednu miliardu korun a to by v tom střednědobém horizontu mohlo znamenat určité zlepšení. Pokud ale mám říct, které oblasti mě nejvíce v současné době trápí, tak především Jičínsko, Truntovsko a Hradecko.

10:17:48

Otázka: Co říkáte na aktivitu skupiny Děti Země a zastavení výstavby D11?

Martin Červíček: Neuvěřitelně mě mrzí postoj aktivistů z Dětí Země. Doufám, že například při uvědomění skutečnosti, kdy někdo je schopen podat námitku tři minuty před naplněním rozhodnutí, už není moc čtenářů, kteří by si mysleli, že jde o věcné důvody. Z mého pohledu ŘSD udělalo maximum při vyjednávání se všemi zúčastněnými, potřebujeme, aby stavba pokračovala i v tomto úseku, a souhlasy všech místně dotčených jsou pro mě důležitější než podobné hrátky, které předvádějí aktivisté. Nicméně jsem přesvědčen, že se ŘSD připravilo i na tuto alternativu a co nejdříve námitku, která přišla tři minuty před ukončením lhůty, odpovědným způsobem vyřídí a nic pak nebude stát v cestě další výstavbě.

10:13:39

Otázka: U vás na facebooku je vidět, že Vás baví fotbal, komu fandíte, a co říkáte na systém video rozhodčích, kterej použili na MS v Rusku? A kdo je pro Vás lepší fotbalista Ronaldo nebo Messi?

Martin Červíček: Dobrý den všem čtenářům. Videorozhodčí je určitě lepší varianta než se dívat na dva rozhodčí za brankou, kteří stejně nikdy nenašli odvahu pomoci hlavnímu rozhodčímu. Někdy při nástupu rozhodčích na začátku utkání jsem měl dokonce pocit, že nevím, kdo proti komu bude hrát, alespoň co se týče počtu účastníků. Nicméně jako bývalý rozhodčí jsem opatrný na předčasné závěry a uvidíme, jak systém videorozhodčích především v praxi bude fungovat. Stačí si vzpomenou na MS a zápas Anglie, kdy evidentní opakované stáhnutí Kane videorozhodčí vůbec nesignalizoval. Ale jak jsem říkal, věřím tomu, že rozhodování zatraktivní a ubyde postesků nad výkony rozhodčích. Ronaldo, nebo Messi? Oba dva jsou výjimeční, lidsky preferuji Messiho, fotbalově Ronalda.

09:40:01

On-line chat s Martinem Červíčkem začíná v 10:00 hodin.